zaterdag 17 september 2011

Jaaa, een reisje langs de......

Vecht,Vecht,Vecht.... geen Rijn dus !!;-) Ik kwam dit bericht tegen van een brei-vaart over de rivier de Vecht . Dat zal een mooie vaart zijn, want het gebied rondom de vecht is prachtig. Als kind heb ik daar veel gefietst op zondag middagen met mijn ouders en later als jongeling met mijn verkering/verloofde Nico. Als waterkind kon ik daar heerlijk wegdromen. De buitenhuizen en de prieeltjes, maar ook de énige kleine woonhuisjes (die mij eigenlijk meer aanspreken) de ophaalbruggetjes en natuurlijk het mooie landschap.



Deze week was er een demonstratie kerstballen breien bij de pipoos. MM is met de bus naar de stad gegaan om dat eens van dichtbij te gaan bekijken. Ze had thuis al verschillende proef balletjes gebreid en had een aantal vragen. Wat voor materialen zouden er gebruikt worden, hoe werd er gemeerderd en geminderd en hoe werd er ingebreid. In het boek wordt dat wel duidelijk aangegeven hoor maar ik wilde het ook eens van een ander zien. Eerst snel de andere boodschappen gedaan, bij verschillende zaken wat geschikte wolletjes zoeken voor de brei-cafés, sokkennaaldjes die gebruikt zouden kunnen worden voor de kerstballen, want die worden op vijf naaldjes gebreid (dat is het makkelijkste om het patroon uit te tellen). MM had zo hard gelopen dat haar suikerspiegel wel erg snel daalde waardoor zij eerst wat moest gaan eten. Ongeduldig ging zij eerst bij de pioos vragen/kijken of er iemand aanwezig was. De dame zou nog de hele tijd blijven dus MM beloofde dat zij terug zou komen en heeft even snel een kopje koffie opgeslobbert en een stukje appeltaart naar binnen gepropt. Zij was té nieuwsgierig om er rustig van te genieten, het was nu pure noodzaak (DUHHH MM, je had ook gewoon een druivesuikertje kunnen nemen ;-)  Maar sinds kort vind ik een kopje échte koffie zo lekker (naast de caffeïne vrije die ik thuis drink), dat wanneer ik de kans krijg... Het geeft mij net even wat pit. Toen lijf én hoofd een beetje tot rust waren gekomen snel weer het hoekje om gelopen naar de pipoos, het ligt toevallig naast elkaar. Maar, oja eerst nog naar de Zeeman om garen te kopen voor het Pink Ribbon project. Daar stond een dame te bladeren in de énige breiboekjes, die ze ook verkopen, en MM kon het niet laten om haar aan te spreken én over de boekjes maar ook over onze brei cafés. En écht geloof mij, dat zou ik voorheen nooit gedurft hebben. Die koffie geeft haar lef !!;-) Ik vertelde de dame ook dat er een demonstratie gaande was aan de overkant en toen kon ik ook eindelijk gaan.....



Er was één mevrouw aan het kerstballen breien, naast haar stond een nep kerstboompje met zeker 10/12 ballen. Allemaal verschillende van de patroontjes uit het boek. Voor haar lag een stapel van de boeken. Ik mocht naast haar komen zitten en we raakten natuurlijk aan de praat over het boek, de mannen en het breien. Op mijn vraag of zij van een breiclub was of zo, of voor een firma werkte fluisterde zij dat ze ' gewoon' personeel was die kon breien. Nou dat was helemaal niet erg want ze kon in ieder geval mooi breien en was heel vriendelijk en behulpzaam. Alleen kon ze MM niet veel meer leren want we breidden de ballen op dezelfde manier. Wel hadden zij mooi garen te koop dat ik geschikter vond dan hetgene ik zelf had gebruikt, wel duurder maar ik kreeg wel 20% korting. Een paar bijpassende dunne (2 1/2) naaldjes had ik al bij de Wibra kunnen kopen voor 1 euro.






Zo nu moet ik eens gaan proberen foto's te maken van de ballen en de materialen en die te plaatsen. Zodat ik wat uitleg kan geven over de verschillen daarin. Tot zolang wat mooie plaatjes van 'de Vecht '!!

8 opmerkingen:

  1. Ik vind het ook een van de mooiste gebieden. En vaaf het water heb je een heel bijzonder uitzicht. Is je eerste bal al af? Lijkt me nog best moeilijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. leuk dat je op blogspot bent zodat we toch nog iets van je kunnen horen.
    ik ben een medefan van de vecht!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een MM met pit!!

    Kijk dát zou ik dus niet durven, met garen van de een de winkel binnengaan van de ander.
    Of nou ja, als het héél goed weggestopt zou zitten onderin m'n tas....ja dan wel misschien.

    De Vechtstreek....daar ben ik nog nooit geweest. Zo te zien aan de foto's moet dat zeker ingehaald worden.

    ☺☺☺


    blogpost vraagt wel veel geduld bij t plaatsen van een reactie......zucht.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ine erg hé, én van die wol, en de Vecht niet gezien en van de trage blogspot !!!

    Ik heb de wol van de andere winkel zelfs laten zien !!!;-)))

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Mooi die Vechtstreek, nog nooit geweest.

    Het kerstballenboek zal bij mij morgen in de bus vallen, ben erg benieuwd, hoor zoveel positieve reacties.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi is die streek!
    In de nieuwe HH staat ook een patroontje van een kerstbal uit het boed + een schattig dametje uit het boek van Eline!
    Heb jij trouwens Google Chrome op je computer staan? Dit ivm het plaatsen van berichten op blogspot.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ja dat is een mooi stukje natuur. We hebben vorig jaar ook op de Vecht gevaren en vele statige huizen gezien. Helaas zagen we ook vele woonboten. Dat was iets minder.
    Groet,
    Hilda

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat leuk, zo'n kerstballenbreidemonstratie (bewaar dit woord voor scrabble of wordfeud) Maar het boek beschrijft het vrij duidelijk. Ik brei op dit moment een effen proefbal..

    BeantwoordenVerwijderen