woensdag 11 maart 2020

'De groene want'

Dat ik weg ben van wanten weten jullie wel maar dat er zoveel "folk" 's verhaaltjes (tale's) bestaan over wanten vind ik geweldig.


Ik ontdekte kort geleden een noorse podcast ster, ze woont in Trondheim, die weer zo interessant is en mooie dingen laat zien en verteld.

Ze is nu ook in het Engels wat het wat gemakkelijker maakt maar ik vind het zo leuk dat ik ook de oudere afleveringen in het Noors bekijk alleen al om de beelden. In 1 van deze afleveringen verteld ze het verhaal van de groene want.



*een jongetje rolt een grote sneeuwbal en verliest daarbij zijn want. De want zit in het midden van de sneeuwbal. Toen hij hem weer terugvond was hij verbaasd dat zijn want nog warm was. Het bleek dat er allerlei beestjes (muizen) in de want waren gekropen om zich te warmen*.


*Ander verhaal van een joods meisje dat een dove mevrouw met een baby op visite kreeg. Zij vroeg aan de moeder hoe ze hoorde wanneer de baby 's nachts wakker was. Ze breide 1 want voor de moeder en 1 voor de baby verbonden met een koord. Zo kon de moeder de baby voelen bewegen.*



*een mevrouw zag elke dag schoolkinderen langs haar huis komen sommige kinderen hadden geen wanten dus zij breide er een paar en hing ze op op de route van de kinderen. Vanaf die dag keken de kinderen uit naar die wanten. Niemand wist wie ze breide en toch werd er regelmatig door de vrouw een mand met wol voor haar deur gevonden*

*Een tweeling hadden hun rode wantjes verloren. Iedereen ging voor ze zoeken. Elke keer als er een rode want werd gevonden werd die aan hen gegeven. Op het laatst hadden ze een berg rode wanten.*

        ((Verhaal(en) met een moraal ;)))

Britt heeft er 1 voor haar kleinzoontje gebreid met een paar muizen er in (foto 1). https://youtu.be/vobeSPDxOAM Op internet vond ik meer van deze volksverhalen, zo leuk ! https://www.themeasuredmom.com/books-about-mittens/

5 opmerkingen:

  1. Ik houd ook zo van dat soort verhaaltjes en ik heb er ook eentje voor je, deze is ook zo leuk en van de hand van mijn favoriete Amerikaanse tekenares Jan Brett.
    https://www.youtube.com/watch?v=_c9DQjWpeZo

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Marian, geweldig verhaal.

      Moet ook denken aan mijn zoon die witte handwarmers wilde. Hier wel eens over geschreven.

      Ik zag het al voor mij, hij met zijn witte handwarmers zijn ketting op zijn fiets leggen haha.

      Heb ze voor hem gebreid maar hij geeft ze nooit gedragen. Wel de zwarte die ik eerder voor hem breide.

      Verwijderen
    2. Witte handwarmers is niets voor jongens die graag wat aan fiets of brommer willen knutselen, zwarte zijn dan inderdaad beter :-) :-)

      Verwijderen
  2. Echte prentenboek verhalen daar ben ik ook dol op!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat bijzonder dat het voornemen om de goede wantenbreister te worden uitkomt bij zoiets leuks. Ik zit echt even te genieten.

    BeantwoordenVerwijderen