zondag 1 december 2019

Terugblik

Dit afgelopen jaar heeft weer veel in het teken gestaan van mijn wanten. Al heb ik ook wel aan andere breiwerken gewerkt hoor.
Maar ik ben verliefd op de wanten.


Wat jaren geleden begon met een foto van een tafel vol traditionele wanten in Riga is uit gegroeid tot een grote liefde voor de folklore en historie van wanten.
Maar ik brei ook met patronen van nieuwe designers.


Zo fijn dat ik door de jaren heen zulke mooie boeken en patronen heb kunnen kopen. Met de interessante verhalen over de tradities en met prachtige foto's met beelden van hoe het was.


Dat ik de garens uit die landen kon bestellen. En steeds meer ook in Nederland te koop in speciale wol winkels, internet en op beurzen.
En dat ik zo ondertussen een fijne voorraad heb kunnen aanleggen.


Met deze Noorse wanten begon mijn wanten avontuur bijna 10 jaar geleden. Nog van eenvoudig garen dat ik bij de hand had.


Nu zou ik ze van deze mooie Noorse garens breien. Maar ik heb ook garens uit o.a. Riga, Faeröer eilanden, Zweden en Shetland etc. Altijd op zoek naar, voor mij, nieuwe patronen en garens. Maar ik heb ook van een oerhollands ras kunnen kopen, de texelaar.


In Nederland proberen ze ook weer meer hun eigen garens te ontwikkelen.


Ik vond en vind het altijd mooi om dit alles met iedereen te delen en doe dit al jaren op deze site, en in real life wekelijks in onze drie brei-cafe's in ons dorp.



Maar tegenwoordig gaan we naar Face book en Instagram.
Waar de oerhollandse MM het zelfs al in het Engels doet. Ik kijk naar inspirerende podcasts van over heel de wereld en leer zo nog meer over hun cultuur en handwerken.


Op FB zie je mij zitten op de molen die wij mochten versieren met cultuurpunt op nationale molendag. 

Ook op IG en Ravelry te vinden. 

Zo mooi om met creatieve mensen van over de hele wereld dit te delen en elkaar te inspireren.


Hoe het begon. 
Deze wanten (4500 paar) werden uitgedeeld als symbool van liefde en vrede aan de deelnemers van de
NATO Summit  in 2006. 







2 opmerkingen:

  1. Wat bijzonder en wat een prachtige wanten maak je. Vooral dat laatste vind ik opmerkelijk, breien als symbool van Liefde en vrede. Mooie december gedachten.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtig vind ik ze en zo knap, wou dat ik het ook kon maar helaas.
    Nou ja ik geniet dan maar van jouw mooie plaatjes ervan.

    BeantwoordenVerwijderen