vrijdag 29 maart 2013

historie

welkom nieuwe volgers, bij sommigen van jullie kan in niet reageren dus (((zwaai))) ik vanaf hier

Ik vind het altijd mooi wanneer er achter een handwerk techniek een geschiedenis schuilt. Het is interessant om dat uit te zoeken en vaak inspirerend om er dan mee te gaan werken.

Zo staat op dit moment de visserstrui weer in de belangstelling. Op deze site http://zeeuwsevisserstruien.blogspot.nl/ laten de dames zien wat zij voor info hebben gevonden en gaan een boek uit geven. Het mooie boek uit begin jaren 80 ligt hier weer voor mij, wat was ik blij dat een paar jaar geleden Nico deze voor mij vond op één van zijn zoektochten.



Ik keek dan ook op toen 1 van onze brei meisjes mij vroeg om een schipperstrui te breien voor haar man. Dat lukt mij helaas niet maar één van de andere dames wilde dat graag doen. Ik beloofde mijn boek mee te nemen en ging ondertussen op zoek naar meer patronen, want ook de ierse kabel vind zij mooi. Op mijn zoektocht kwam ik deze site tegen met een foto van deze handschoentjes met keltische motieven. Ja daar MM een handschoenen freak is gelijk gaan kijken natuurlijk. Nu herken ik de site van een eerdere keer en zie weer zoveel interessante handwerken beschreven. Ik zie zelfs Jan Houtman staan, grappig.

 foto geleend van de site.

Zelf komen deze twee geschiedenissen bij elkaar in mijn eigen verhaal. Toen mijn oudste zoon werd geboren in 1978 moest ik onverwacht ruim 2 weken in het ziekenhuis blijven. Het was nog in de tijd dat de baby niet bij de moeders op zaal mocht liggen en dat je hem alleen maar een paar keer per dag mocht voeden, s'nachts zag je ze helemaal niet. Ik vond het verschrikkelijk en hij ook, 2 weken lang heeft hij liggen huilen en ik stiekem ook !;-)

Ja en wat doe je dan als handwerkster, je verveelt je. Ik had thuis een Ariadne liggen waarin een klein schipperstruitje stond, nu was hij met zijn bijna 9 pond al net een kind van 3 maanden. Nico die ons elke dag trouw op de fiets kwam bezoeken kreeg de opdracht om thuis de nodige materialen te zoeken, patroon, marine blauwe katoen en bijpassende naalden. Het was hem gelukt en ik kon voor de nodige afleiding heerlijk gaan breien. Ik kreeg leuke reacties van de verpleging en artsen op het fanatieke getik van mijn pennen ;-)). Het truitje is niet af gekomen en eenmaal thuis is het nooit meer gelukt met 2 peuters om het op tijd af te krijgen want hij groeide ondertussen als kool.  Het moet hier nog steeds ergens op zolder liggen.

Toen ik in 1998 ben begonnen met borduren heb ik voor de kinderen een persoonlijke merklap gemaakt. Voor hem werd dat er één met keltische motieven, dat vond ik bij hem passen. In koel blauw grijze kleuren van het typische gesteente dat je ziet in Ierland. De motieven blijven boeien en zijn altijd weer ergens voor te gebruiken.

 foto  mét verhaal oude blog.

Zal aan DD vragen een nieuwe foto te maken van de merklap.


((( MOOIE PAAS )))



om mijn hobby(s) te bekostigen verkoop ik af en toe wat handwerk...http://www.saaronline.nl/



BLOGLIJST (<= klik) -
er worden nog steeds namen aan de lijst toegevoegd.

Ben ik vergeten je naam toe te voegen of wil je ook op de lijst staan, geef het dan hier nog even door

13 opmerkingen:

  1. Ja, dat boek is een heel bezit. Leuk dat er ook nog zo'n fijne herinnering aan Nico aan zit! Een wat een mooie merklap. Fijne dagen. Anny.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag lieve Marian'ne. Dat is een kostbaar verhaal, dat je hier vertelt. Van het boek dat Nico voor je kocht en hoe hij indertijd begreep dat het belangrijk voor je was afleiding te hebben in het ziekenhuis en ook van de merklap voor je zoon. Allemaal dingen die bij elkaar komen!
    Ik herinner me dat toen onze dochter was geboren in '70 en zij erg ziek naar een ander ziekenhuis moest en ik 10 dagen in 'mijn' ziekenhuis moest blijven, ik ook aan het handwerken ging: een piepkleine heel schattig overgooiertje voor haar. Dat heeft ze gedragen en dat ligt ergens bij haar in een kast. Zal het toch eens aan haar vragen.
    Jullie ook een heel fijn, gezellig en gezegend Paasweekend en liefs van mij.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik weet nog in het begin van mijn blogavontuur dat ik zo onder de indruk was van je merklappen die jezelf had ontworpen,..
    Laat DD maar even een foto maken,... Ik wil hem nog wel weer een keer zien,..

    Fijne paasdagen, MM,..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een schitterende merklap!!!
    Ik heb voor mijn neefje (39) toen hij geboren werd en maar 4 pond woog en piepklein kabeltruitje gebreid.

    Groetjes
    Ines

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een prachtige merklap is dit en wat leuk een boek over schipperstruien. Mijn mam heeft er vroeger heel veel gebreid samen met vingerloze handschoenen voor haar oom en neefjes.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi verhaal en een mooie merklap!
    Fijne Paasdagen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Door je merklappen "ontmoette" ik jouw op je weblog, je inspireerde mij met je groningermerklap. Fijn dat Nico dit boek voor jouw vond en je het nu weer kan delen....
    Fijne Paasdagen !

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Herinneringen.... Vooral de mooie.. blijf ze koesteren. Het was wel niet zo leuk om ZoonLief weinig te zien maar het is een mooi verhaal.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Mooi verhaal MM. Misschien kun je het truitje ook nog eens afbreien voor een nakomeling.
    Prachtige merklap en kleurgebruik. Fijne Pasen,

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een schitterende merklap en wat een mooie handschoenen
    Fijne paasdagen groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Leuk blogje MM! Wederom pachtige kleuren gekozen voor de merklap.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een mooi lap, MM! Prachtig die verzameling keltische motieven en de kleuren passen er perfect bij. Ik ga ook eens op zoek naar het boek dat je erbij noemde...
    Groetjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Ik herinner me jou verhaal nog over de merklap van je zoon, toen je het andere blog nog had. Wat leuk dat er een nieuw boek komt over de visserstruien.

    BeantwoordenVerwijderen