zondag 29 juli 2012

Plomb(e)

HUH... zal je denken, maar degene die al langer bloggen hebben de uitleg waarschijnlijk al wel eerder gelezen bij Marcella van nuttig en fraai. Via deze link kan je bij LABELS rechts onderaan (in het midden) op plombe klikken en krijg je een interessante uitleg en handige tutorial !!!!! Met dank aan Margreet voor het mooie ontwerp.

Vorig jaar toen ik de tuin ging ruimen had ik een heule grote stapel bakstenen over, wel een paar honderd. Ik heb ze steen voor steen gesorteert en gestapeld, want waar laat je zo'n zware last ???
Toen ik, met brei vriendin Carin, op visite was bij een van de oudere breidames liet zij ons haar deurstopper zien. Een baksteen bekleed met een mooi borduurwerk, zij kan heel mooi vrij borduren, ze maakt de leukste tafereeltjes versierd met kraaltjes, lovertjes, en materialen zoals bv raffia. Een paar weken terug heeft ze voor mij een naalden boekje gemaakt in deze techniek, zo lieff !!!



                                                                       IRMA  (86)

Doordat ik haar baksteen zag moest ik weer denken aan de uitleg over de plombe, hoe deze bij het handwerken gebruikt werd, en vertelde dit aan Carin.


boek, encyclopedie Ouvrages des Dames (<= klik) van DMC

Geinspireerd door Irma haar steen en het plombe verhaal werd zij enthousiast en wilde wel een baksteen van mij hebben. Irma wilde ook wel een steen dus ik kon er al twee van mijn stapel schrappen.



foto geleend van Carin van FB.

En nu is de plombe van Carin af, zooo leuk gedaan in mooie kleuren, oude motieven van Duitse altaardoeken en met hier en daar een gouddraadje erdoorheen. Maandag zal ze hem vast laten zien op het brei-cafe, ben benieuwd hoeveel dames er ook geinspireerd raken EN ook een steen willen !!!

pssssst, Carin hoeveel stenen wil jij nog hebben  !!???;-))


Nu we weer borduren, een paar leuke linken......
http://freebiegallery.blogspot.nl/
http://ravenelle.over-blog.com/categorie-10284701.html
http://www.theflossbox.com/tutorials

En een tip voor een handwerktentoonstelling in aug van.....
 Naald en Draad. (<= klik)
********************************************************************************************

BLOGLIJST (<= klik) -
er worden nog steeds namen aan de lijst toegevoegd.

Ben ik vergeten je naam toe te voegen of wil je ook op de lijst staan, geef het dan hier nog even door !!

13 opmerkingen:

  1. Heel mooi gedaan, prachtig borduurtje! Leuk idee om zo een deur-stopper te maken!
    Fijne zondag

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Oh Marjan, ik zoek al een hele tijd naar een mooie grote steen om een plombe te maken, maar heb hier alleen kleinere stenen gevonden en had niet het lef er een te pikken toen de straat opengebroken was! Maar zoeen wil ik er dus ook graag, zag die mooie oude bij Goof en sindsdien!! Nu ik ga toch op zoek naar een grote, want zowel als hulpmiddel bij het quilten (daar zijn ze eigenlijk voor) of als deurstopper zijn ze prachtig!
    Deze is echt gaaf geworden, groetjes
    Lida

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ha Marian'ne, natuurlijk mag je me linken. Ik zal jouw linkje ook doorgeven aan Margreet die destijds het ontwerp maakte voor de geborduurde plombe. Als je me wilt bereiken per email kun je even 'achter de schermen kijken' (profiel) daar staat hoe je me kunt bereiken. Is het een spelfoutje of een bewuste keuze, Klombe? ;)
    en nee Lida, een plombe is van oorsprong geen hulpmiddel bij het quilten, dat is een eigen vinding van Goof... het is een hulpmiddeltje bij het handwerken/borduren om spanning op de stof te zetten o.a. bij het maken van een rolzoompje

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Haha Marcella, een 'spoed' foutje !!! Achter de schermen lukte het ook niet. BEDANKT !!;-)

      Verwijderen
  4. Wta is hij mooi geworden. Handig bij quilten.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat verschrikkelijk LEUK en HANDIG!! Ik ben helemaal weg van dat idee van die steen. Je moet er maar op komen. Wat heeft Carin dat mooi gedaan!!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. en de rechtstreekse link naar het plombe patroon is hier:
    http://nuttigenfraai.blogspot.nl/search/label/plombe

    groetjes Marcella

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dat is een hele mooie plombe. Je woont ietwat uit de buurt, maar onze oprit heeft dezelfde stenen, dus er zal er nog wel ergens één liggen. Ik vind het idee van de deurstopper ook leuk.
    Groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat mooi. Ik geloof dat ik wat vaker langs bouwplaatsen ga wandelen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. De plombe ziet er zo zacht uit,zit er fiberfill omheen ? Schitterend geborduurd. Hopelijk raak je nu snel je bakstenen kwijt!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat een geweldig idee en wat is het mooi gemaakt.

    Lieve groetjes van Marion

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Wat een mooie PLOmb is dit geworden en wat goed dat je zo je bakstenen kwijt raakt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Wat een geweldig idee! Die steen (sorry, plombe) van Goof had ik al eens gezien, maar deze van Carin is werkelijk prachtig geworden!! Een deurstopper lijkt me niet echt handig met dit mooie borduurwerk, ik zie er al allemaal vuil en stof op komen... of ligt dit aan mij?

    BeantwoordenVerwijderen