zondag 26 april 2015

vernieuwen ?

Sinds ik (écht) brei vind ik het leuk om allerlei materialen uit te proberen waaronder ook brei naalden. Er is zoveel vernieuwing op brei gebied de laatste jaren dat er steeds meer keus is. Voor elk garen of techniek is wel een passende naald te vinden. Ik werk met oudere dames en die zijn elke keer verbaasd over hetgeen ik nu weer meeneem, vaak wordt het als onnodig of geldverspilling gezien maar er gaan er ook altijd een paar in mee en willen het ook eens proberen/ gebruiken, erg leuk. Ze willen dan ook naar de winkels waar ik dat haal en we hebben al verschillende reisjes gemaakt naar leuke winkels. Zelf bestel ik ook via internet.



Vroeger breidde ik alles op lange rechte pennen, lekker stevig onder de arm. Met sokken breien kwam je nog wel eens in de knoop met zo'n lange 2 puntige pen  maar het ging prima. Het kostte mij dan ook erg veel moeite om met kortere of rondbreinaalden te werken. Maar de korte bamboe naaldjes kwamen en naalden van allerlei andere materialen in verschillende maten, ik wilde dat toch ook eens proberen. Nu zou ik niet meer terug kunnen en ben blij met het aanbod. Ik heb van verschillende merken naalden om te ontdekken wat waar prettig voor is, ik ben blij met zoveel mogelijkheden. Wel kan ik niet meer zo snel breien als vroeger omdat je de steun mist van de pen onder de arm daarom hebben mijn handen andere manieren moeten aanleren. Ik zie mijn vingertoppen en duim de malste bewegingen maken, ik kan het niet eens sturen zo snel doen ze dat ;)) Wijsvinger stuurt naald, duim houdt de steken tegen op andere naald, een paar vingers schieten opeens omhoog om iets te sturen of duwen de naald of steken een stukje terug of vooruit. Je zou het in slow motion moeten zien erg grappig . Doordat ik verminderd gevoel heb juist in mijn werkhand links, voel ik de draad niet en heb dan moeite om de draad op spanning te houden. Het werken met 2 draden in elke hand 1 gaat dan ook niet goed en het werken met een dunne draad is ook lastig.

Maar ik wil zo graag met steeds fijner garen werken dus koop toch steeds een slag dunner. En het leuke is dat ik er steeds handiger in word, mijn handen zijn zelfs vooruit gegaan wat helemaal mooi is.

De laatste naald die ik heb gekocht is van het merk Chiau Goo, erg fijn met mooie lange punten waarop een coat zit waardoor je steken er niet zo snel van af glijden , stevige kabel met een fijne overgang. Ben benieuwd hoe ze zullen breien met het fijne garen.

4 opmerkingen:

  1. Oh dat zijn de fijnste pennen die ik heb en ja het is een andere manier van breien maar langer vol te houden sukses met je nieuwe pennen ,ik ben in ieder geval er erg blij mee ,gr marloeskreatief

    BeantwoordenVerwijderen
  2. ja aks ik nieuwe pennen zie, dan koop ik er altijd wel een paar om ze uit te proberen , bambou naalden zijn nu mijn naalden
    Groetjes uit Zweden en een hele fijne dag

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Misschien juist door het regelmatig bezig zijn met breien dat je handen vooruit gaan. Dat is dan een geweldig extra! Zo leuk dat je met die oude dames op 'reis' gaat naar een winkel. Ook al weer een extra, voor jou maar ook voor hen.
    Die groene sjaal vind ik helemaal geweldig, wat fijntjes!! Dagdag en zwaaizwaai.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fijn dat het met je hand dus steeds beter gaat zo, ik heb ook een bolletje gekocht en een rondbreinaald nu druk aan het oefenen om op de Duitse manier te leren breien. Wie weet leer ik het ook nog eens een keertje.

    BeantwoordenVerwijderen